dimecres, 12 de març de 2014

COM RESPECTEM EL MOVIMENT LLIURE?

(EL PAPER DE LES EDUCADORES EN EL DESENVOLUPAMENT DEL MOVIMENT DELS INFANTS)

A La Barqueta evitem “ensenyar” o fer que els infants executin els diferents moviments. Tampoc els incitem, ni amb ordres ni amb repetides crides d’atenció, a que realitzin els moviments conforme als nostres desitjos.
Estem convençudes que una de les necessitats fonamentals de l’espècie humana és el moviment actiu, iniciat per la persona mateixa, juntament amb l’efecte de l’acte, és a dir, la sensació de provocar un canvi pel moviment. A l’infant, des de ben petit, li cal sentir-se competent, eficaç. Li cal veure i sentir el resultat dels seus moviments.



El fet, però, que no ajudem l’infant directament no significa de cap manera que siguem indiferents al seu desenvolupament, ans el contrari, compartim l’alegria de l’infant quan aconsegueix dominar un moviment nou i preparem espais i materials que afavoreixin el moviment lliure.
 
Donem una gran importància a la roba dels nadons i dels infants petits, perquè no impedeixi la gran varietat de moviments que realitzen.
 
Des de l’arribada dels infants a La Barqueta, ens esforcem per proporcionar-los joguines adequades a la seva edat, que puguin agafar i manipular per ells mateixos sense l’ajuda dels adults.

 
El mobiliari de les estances i del jardí també està pensat per a estimular els moviments dels infants. Contínuament observem les evolucions dels nens i les nenes i modifiquem, ampliem i renovem tot allò que calgui per assegurar el constant respecte del moviment lliure.