Les quatre estacions a la Barqueta

Els habitants dels hemisferis terrestres vivim influenciats per les quatre estacions meteorològiques. Aquest ritme estacional ens acompanya des del nostre naixement i ens va marcant al llarg de la nostra vida en el nostre tarannà quotidià de tal manera que els nostres costums socials, el nostre caràcter personal i col·lectiu va adquirint una especificitat que ens defineix a tots i cadascun de nosaltres.
I l’escola bressol La Barqueta naturalment no pot escapar en aquesta influència, com tot seguit podreu veure.

TARDOR
En aquesta estació inaugurem el curs. Uns infants tornen després d’unes vacances estiuenques plenes d’experiències en família que els fan madurar i créixer de manera sorprenent i els altres s’incorporen com a nous membres de la nostra petita comunitat que desitja acollir-los de la manera més amorosa.

La tardor és una estació en què deixem anar tot allò que no és imprescindible, tot allò que ens fa nosa per tal de recollir els fruits que ens ofereix la natura i que ens serviran per nodrir-nos durant tot el llarg hivern.


Els arbres es muden
de roig i de grog,
les fulles tremolen
sota un sol de foc.
El vent les fa caure,
les duu fins al port.
Quan surtis de casa
trepitja-les fort!
Les mosques s’amaguen,
L’hivern és a prop.
Les flors, espantades,
Es tanquen de cop.
(Boffill, Puig i Serrat)

Al jardí els cargols travessen el porxo cercant un indret segur.


I els infants experimenten amb les fulles seques i amb la sorra.

HIVERN
La morera del jardí ja ha perdut totes les fulles. Totes?


El temps de fred és el paradigma de la relació interior, de la introspecció. Ens convida a replegar-nos en nosaltres mateixos i a fer-nos testimonis presencials del nostre batec més íntim. Connectem amb nosaltres mateixos.


Els infants exploren, investiguen, proven, sense perdre la concentració.





PRIMAVERA
A mesura que el fred va desapareixent arriben les ànsies de florir novament tal com fan els arbres i les plantes.


Volem dirigir-nos a l’exterior, volem expandir-nos. Els dies es van allargant i el sol augmenta la seva escalfor, la vitalitat va prenent possessió del món.


Els infants observen que les plantes de l’hort ja han crescut i comencen a donar fruit.


Les bestioles també fan acte de presència.


ESTIU
I quan la llum i la calor s’imposen ja sentim la necessitat de ser plenament allò que som. 


Els infants i els adults sentim una relació plena amb l’entorn i practiquem amb gran delit l’art de l’expressió i la comunicació.



Comentaris